sobota, 18 stycznia 2014

"Gdybym był bogaty..." - czyli o kosztach ślubu i wesela






Weselny budżet – określenie go spędza Nam sen z powiek. Często nie możemy sobie pozwolić na wszystkie rzeczy.  Znalazłam na to sposób – nie ustalać ślubnego budżetu. Zdaję sobie sprawę, że wszystkie portale internetowe, książki czy poradniki piszą, że budżet trzeba zaplanować.

Wiedząc ile co kosztuje, można zaplanować ślub marzeń. W poniżej kalkulacji pokażę jaki koszt wesela wyszedłby w opcji taniej(T), średniej(Ś) i drogiej(D) dla  100 osób.



    Przyjęcie weselne (90-300zł/os)

Wszystko zależy od miejsca gdzie planujecie zrobić wesele oraz menu jakie wybierzecie. Aby nie wybierać w ciemno proponuję pojechać w wybrane miejsce na obiad, całkiem incognito i zamówić dania, które chcielibyście na weselu. Ponadto istnieje możliwość ustalenia menu przez Was, a lokal, w którym organizujecie wesele wyceni Wam je. Taniej jest, gdy organizujecie wesele w tygodniu (np. w piątek) lub w niedzielę.  Dobrym pomysłem jest również organizacja przyjęcia dzień przed Świętem (np. w tym roku 14.08).


KOSZT:

T- 90zł x 100os =9000zł

Ś- 140zł x 100os =14000zł

D- 300zł x 100os = 30000zł



    Oprawa muzyczna (700-10000zł)

Jedna z ważniejszych rzeczy na weselu . Opcji jest kilka. Można wybrać DJ (najtańsza opcja), orkiestrę (średnia opcja) lub zespół (najdroższa opcja). Wszystko zależy od Waszych preferencji  muzycznych. W tym przypadku można negocjować cenę. Ilość DJ-ów, zespołów czy orkiestr jest tak ogromna, że możecie przebierać do woli. By sprawdzić czy dana/dane osoby Wam odpowiadają można przyjść na wesele lub imprezę jaką prowadzą. 


KOSZT:

T-700zł

Ś-3000zł

D-10000zł


 
    Fotograf (1500-8000zł)

Kolejna ważna rzecz. Jeśli chcecie mieć piękną pamiątkę  na całe życie, nie warto na tym oszczędzać. Koszt fotografa zależy od jego prestiżu i pakietu jaki wybierzecie. Jeśli rezygnujecie z pleneru to koszt jest niższy. 


KOSZT:

T-1500zł

Ś-4000zł

D-8000zł


Strój Panny Młodej (800-15000zł)
Nie, nie wygórowałam tej stawki. Byłam na weselu, gdzie suknia PM kosztowała 12990zł, buty 1500zł,a reszta… nie chcecie wiedzieć. Ale wróćmy na ziemię.

Suknia jest najważniejszym elementem dla kobiety, dlatego warto kupić taką, której nie chcesz już zdjąć :) Osobiście przymierzyłam ok.60 sukien i pośród nich była tylko jedna, w której wyglądałam lepiej niż Miss Świata. Cały strój PM składa się z  :

-sukni  (300-10000zł)

-butów (150-2500zł)

- bielizny (100-1000zł)

- biżuteria (60-1.000.000zł) |:)

-„coś” na głowę (50-1500zł)

Specjalnie użyłam słowa „coś”, bo niekoniecznie musi być to welon (ale o tym będzie w niedalekiej przyszłości).


CAŁKOWITY KOSZT STROJU PANNY MŁODEJ (SUKNIA, BUTY, BIELIZNA, BIŻUTERIA, SŁYNNE „COŚ”)

T-800zł (wersja bardzo ekonomiczna i skromna-rzadko się zdarza)

Ś-3000-5000zł (najczęściej wybierana)

D-10000-15000zł

  
Strój Pana Młodego (800-10000zł)
Nasi Panowie niekoniecznie przywiązują tak wielką wagę do stroju, jak my kobiety. Jednakże ich strój też jest ważny w całym tym „przedsięwzięciu”. W skład stroju Pana Młodego wchodzi:

-garnitur lub frak (500-8000zł)

-buty (100-1500zł)

-koszula (60-400zł)

-krawat lub mucha (60-800zł)


KOSZT:

T-800zł

Ś-1500-2500zł

D-8000-10000zł



         Pozostałe elementy:

  •          Zaproszenia (1-25zł/sztuka) 
  •          Winietki na stół (0,5-3zł/sztuka)
  •          Księga gości (50-300zł) 
  •          Kwiaty dla PM (50-500zł) 
  •          Tort weselny (30-150zł/kg) *1kg-ok.10 osób 
  •          Ciasta (20-50zł/kg) 
  •          Obrączki (600-20000zł) 
  •          Samochód do ślubu (0-800zł) 
  •          Transport dla gości (300-2000zł) *w zależności od odległości 
  •          Alkohol (20zł/0,5l) 
  •          Noclegi (30-150zł/os) 
  •          Dodatkowe atrakcje na ślubie (500-5000zł) 
  •          Kosmetyczka+makijaż próbny i ślubny (150-500zł) 
  •          Fryzjer (200-800zł) 
  •          Dekoracja Sali (400-2000zł) 
  •          Dekoracja Samochodu (50-500zł) 
  •          Dekoracja Kościoła (300-1000zł) 
  •          Opłaty w USC (80zł) 
  •         Opłaty w Kościele (Ślub, organista) 1000-2500zł 
  •          Tysiąc innych rzeczy, o których pewnie zapomniałam, a to kolejne koszty.

Podsumowując, jak to powiedziała moja koleżanka, która niedawno brała ślub i miała wiele przygód „Najważniejsze abyś była Ty, Twój ukochany i obrączki-reszta jest nieważna”. 

Pozdrawiam
S.

5 komentarzy:

  1. Fajne podsumowanie, wydaję mi się, że jak narazie w prawie każdej opcji (z wyjątkiem mojego ubioru) mieszczę się na szczęściej w średniej kwocie :D To dobry znak, że nie dałam sie zwariować ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem można sobie zaplanować wstępny kosztorys wesela ażeby wiedzieć na czym stoimy i czy mamy w ogóle takie możliwości finansowe. Jednak.... trzeba wiedzieć jedno kosztorys nigdy nie zgodzi się z faktycznymi pieniążkami, które zapłacimy. Możemy jednak plan kosztów przyjąć tak żeby nie odbiegał diametralnie od założonego przez Nas na początku planu finansowego. Jako, iż nie jedna z Nas ma za sobą kilka ślubów w rodzinie czy u znajomych mamy komfort zobaczenia co tak faktycznie na weselu jest niezbędne, co jest miłą fanaberią -czyli istną rozpustą, na którą z głową możemy sobie pozwolić a co grubą przesadą i zmarnowanymi pieniędzmi. Planując swoje wesele pierwszym moim zakupem był czysty gruby zeszyt.... tak tak zeszyt;)))) Jako przyszła Panna Młoda na pierwszej stronie wypisałam listę gości, których chciałam zazdrościć następnie Mój już teraz obecny Mąż na drugiej stronie wypisał listę swoich gości. Tak powstała orientacyjna, ale wyjściowa dla Nas przynajmniej liczba wszystkich gości. Taka informacja jest bardzo istotna. następnie wraz z Mężem wypisaliśmy niezbędne pozycje do opłacenia na ślubie to jest : Sala, oprawa muzyczna, opłaty kościelne - wraz z przybraniem kościoła, autokar dla Gości bądź inny środek transportu, ubiory dla Nas itp. Później wypisaliśmy to co chcielibyśmy dodatkowo na ślubie mogą być to np. kotyliony do puszczania dla gości itp. Mając taką listę możecie w wolnej chwili rozejrzeć się po rynku, internecie itp. ustalając koszty. Należy to zrobić na około rok możne półtora przed ślubem. Zaznaczam, że jeśli np. bierzecie Ślub w sierpniu 2014r. to już na początku stycznia trzeba poważnie realizować swój plan Ślubny tak, żeby niczego nie pominąć i nie zostawić na ostatnią chwilę. Takie prowadzenie zeszytu pozwoli Wam mieć wszystko w jednym miejscu . Można zapisywać tam listę Gości, koszty . Możecie też przypinać rachunki związane ze ślubem, które warto po zapłaceniu trzymać żeby mieć dowód zapłaty itp. W takim zeszycie możemy trzymać też przypięte umowy np. wynajmu sali itp. W późniejszej fazie w zeszycie można zapisać też czynności na każdy dzień jakie mamy do załatwienia na tydzień przed ślubem - od poniedziałku do Soboty ślubnej wykreślając po kolei załatwione sprawunki. Uwierzcie drogie przyszłe Panie Młode, że bardzo mi to pomogło i uniknęło wielu stresów. Podsumowując tak jak Sylwia pisała koszty wesela to nie przelewki niektóre sięgają bagatelnych sum. Pamiętajmy jednak aby zachować umiar i zdrowy rozsądek tak aby wesele było miłą zabawą a nie np. pokazówką dla Gości według, których możemy wyjść na snobów;))) Prawda jest taka, że kontrolując koszty, wydawanie pieniędzy wedle Naszych możliwości finansowych a nie kierując się zasadą : " zastaw się i pokaż się" można zrobić całkiem przyzwoity ślub mieszczący się w tej średniej ;)) Pozdrawiam Monia K.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Jeden dzień wesela, całe życie biedy", nie rozumiem ludzi, którzy organizują drogie wesele "na pokaz"....
    Fajne wpisy u Ciebie, obserwuję!
    http://lovedding.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Reszta jest nieważna, prawda szkoda, że nie wszyscy tak uważają..

    OdpowiedzUsuń
  5. Wersja tania i tak jest za droga..

    OdpowiedzUsuń