czwartek, 13 lutego 2014

Jak urządzić wesele i nie zbankrutować cz.I



Wiadomo, wesele to wielki wydatek. Słyszałam historie, gdzie na wesele dla 100 osób moje koleżanki wydawały po 50 tysięcy, a jedna nawet 62 tysiące. Dla mnie rodowitej krakowianki (czyli krakusa-centusa :) to przesada.


Tak na prawdę, da się zorganizować cudowny ślub niewielkim kosztem. Oto kilka zasad przygotowanych na podstawie własnych doświadczeń (nie, nie brałam kilku ślubów :)

JEDZENIE I SALA:
Jak wiadomo, największy wydatek to jedzenie i sala. Należy się zastanowić ile osób chcemy zaprosić. Do mojego obliczenia przyjęłam ilość 100os.
Według mnie menu weselne powinno się składać z:
-zupa
-drugie danie
-deser
-I gorący posiłek
-II gorący posiłek
-III gorący posiłek
-tort
-zimna płyta
-coś słodkiego
-coś zdrowego (owoce)
W zależności od tego jakie posiłki wybierzecie, kwota nie powinna być wyższa niż 200zł za osobę za powyższe menu (bez tortu i słodkości).
Hmm...dla mnie rozważnej dziewczyny to dużo. Ale, ale - da się tą kwotę obniżyć.


Po pierwsze:
Mało jest miejsc, gdzie są zajęte wszystkie soboty w roku, a właścicielom zależy by jak najwięcej zarobić, więc NEGOCJUJCIE! Nie bójcie się powiedzieć, że to za duża kwota i konkurencja proponuje mniej za więcej. Ja posłużyłam się nawet małym kłamstewkiem, mówiąc, że za 160zł, mam całe menu, ciasta i brak korkowego. I wiecie co? 3 na 4 miejsca zaproponowały tą samą cenę lub trochę niższą. 


Po drugie:
Wesele można zrobić w inny dzień niż sobota. Weźcie pod uwagę wszystkie Święta, długie weekendy, miesiące bez "r". Wtedy lokale najczęściej proponują zniżkę od 10-15% lub jakiś gratis np. tort czy wiejski stół.


Po trzecie:
Szukajcie alternatyw. My jesteśmy z Krakowa i chcieliśmy wesele w okolicy. Znaleźliśmy takie miejsce właśnie za 160zł od osoby. Moja mama stwierdziła "To super, ale może zróbcie wesele w innym miejscu". I tak padło na Zakopane. Znaleźliśmy tam lokal w góralskim stylu (czyli taki jaki chcemy) z Naszym menu za 140zł już z noclegiem. 


Po czwarte:
TARGI ŚLUBNE! Odbywają się w większych wojewódzkich miastach, najczęściej w styczniu lub listopadzie. Oferty targowe są atrakcyjniejsze. I terminowe. Czyli opcja dla zdecydowanych w 100% co do miejsca i terminu. 


Podliczając:
Opcja wyjściowa (wesele w czerwcu, sobotę, w Krakowie, bez negocjacji) : 200zł x 100 os = 20.000zł
Opcja I (wesele w sobotę, w czerwcu, w Krakowie) : 160zł x 100 os = 16.000zł
Opcja II (wesele w Boże Ciało w Krakowie, z rabatem 10% lub rabatem targowym)  : 144zł x 100 os = 14.400zł
Opcja III (wesele w sobotę w Zakopanem) : 140zł x 100os = 14.000zł
Oszczędność: 4.000-6.000zł

Jutro kolejna odsłona :)

Wszystkie zdjęcie pochodzą ze strony www.pinterest.com

8 komentarzy:

  1. Fajne sposoby i dobre obliczenia. Ja chyba jednak jestem kiepska w targowaniu ;) Gdy już coś mi się spodoba, to po pierwsze wydaje mi się warte swojej ceny (ale nie szaleję z cennikiem),a po drugie i tak nic innego mnie nie zadowoli.
    Masz wesele w Zakopanem? I ślub też? Rewelacja! Nocleg w cenie obejmuje wszystkich gości (tzn. 140 zł to cena za osobę i nocleg dla niej)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie mam, bo nie zdecydowaliśmy się na konkretny termin, ale bierzemy to pod uwagę. Dokładnie 140zł to cena za osobę i nocleg. A co do targowania to czasem robi się to nieświadomie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 140 za osobę z noclegiem to cena mistrzowska! I zazdroszczę nieświadomych talentów :)

      Usuń
  3. Cena za osobę z noclegiem na prawdę jest rewelacyjna. My płacimy 145 + 60 zł za nocleg, więc dużo więcej. Mimo że bierzemy ślub w piątek, w dzień wolny to rabatu nie dostaniemy. Tak więc nie we wszystkich miejscach można liczyć na takie ułatwienia...

    OdpowiedzUsuń
  4. Super i cieszę się, że za taką cenę jest też wliczony nocleg. Do tego Zakopane fajny pomysł;))) nie możemy się doczekać Monia K.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na swoich blogach też kilkakrotnie poruszyłam ten temat! :) Myślę, że przyszłe Pary Młode powinny podchodzić do tego z rozsądkiem. Zobaczyć gdzie się da zaoszczędzić, bo wydaje się łatwo, a przeważnie (kredyty) spłaca się ciężej. Wątpię, żeby para młoda dysponowała gotówką 50 tysięcy...

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny poradnik jednak zabrakło takiej opcji jak wynajem sali i kucharzy, nam całe wesele zamknie się w 15 tys:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdzie w Zakopanem dostaliście taką fajną cenę? :-)

    OdpowiedzUsuń